Post-doctorate n°5 (SEPTEMBER 2022 - MARCH 2023) - Yanna Kor, The military repertoire of puppet theatres in Northern France, 1870-1914

The military repertoire of puppet theatres in Northern France, 1870-1914

Yanna KOR (September 2022 - March 2023)

 

Presentation

Despite its richness and the relevance of the questions it raises, the military repertoire for puppets is the subject of very few studies, none of which examines the French repertoire before 1914.

Our research project will focus on the military repertoire of the puppet theatres of Northern France from the beginning of the Third Republic to the eve of the First World War, basing on two corpuses. The first one deals with the Franco-Prussian war of 1870-1871 (such as L'Espion Heygof, a play by Maurice Richard performed at the Théât' Louis in Roubaix, or L'Bataille éd Quérriu, a play in Picard by the poet Edouard David, intended for the Théâtre "Chés Cabotans" in Amiens). It will allow us to analyse the representation of the war, of the soldiers and of the civilian population by the puppets. The second corpus gathers plays dealing with colonial wars (for example, Louis Richard's La Prise d'Alger or Maurice Richard's La Bataille de Kimberley devoted to the Boer War). It will help to refine hypotheses on the modalities of representation of war and more particularly of the enemy, notably in colonial contexts.

If we examine the way in which certain regional puppet theatres have approached the theme of war, we notice that the choice of this subject has served their ambition to go beyond the narrow framework of the traditional repertoire to stage national and international events. Therefore, beyond the examination of the representations of war in puppet theatres, our objective is to open a reflection on the role of puppets in the construction of regional and national identities.

 

Selective bibliography

 

On the puppet theatres of Northern France

Delannoy, Leopold, Théâtres de marionnettes du Nord de la France, Paris, Editions Maisonneuve et Larose, 1983.

Guillemin, Alain, Leroux, André, Al’ comédie !, Voix du Nord Editions, 1997.

Leroux, Andrée, Guillemin, Alain, Marionnettes traditionnelles en Flandre française de langue picarde, Westhoek-Edition, 1984.

Héros de fil et de bois. Marionnettes de Lille et de Roubaix, catalogue de l’exposition du Musée de l’Hospice Comtesse présentée du 8 décembre 2017 au 15 avril 2018, éditions Invenit, 2017.

Sibbald, Reginald S., Marionettes in the North of France, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, London, Humphrey Milford, Oxford University Press, 1936.

Soulier, Pierre, « Les marionnettes lilloises : le théâtre Louis et Gustave de Budt », Arts et traditions populaires, n. 3/4, juillet-décembre 1969, p. 267-277.

Les Marionnettes picardes des origines à nos jours, catalogue d’exposition du Musée de Picardie, éditions Martelle, 1997.

 

On the representation of war and of soldier

1. In puppet theatre

Guignol 14-18. Mobiliser, survivre, Gadagne Musées, à l’occasion de l’exposition Guignol 14-18. Mobiliser, survivre présentée du 13 novembre 2015 au 28 février 2016, Silvana Editorial, 2015.

Kolland, Dorothea (ed.), FrontPuppenTheater, Puppenspieler im Kriegsgeschehen, Elefanten Press, 1997.

Küpper, Gustav, Aktualität im Puppenspiel, Lechte, 1966.

Müller-Kampel, Beatrix, « Turkos und Zuaven, Dreyfus und Andreas Hofer, ein russischer Oberst und Antonetta, die Amazone. Militärs und Militaria im Puppentheater », in Puppentheater im 19. Jahrhundert mit Kasperl und Pimperl, Hanswurst und Häuneschen, Peterl und Polichinell. Studien zur Figuralität Motivik und Komik, LiThes, Jg. 12 (2019), Sonderband 6, S. 232-267.

Plassard, Didier, « La marionnette, ça sert aussi à faire la guerre. L’image des combattants au prisme du théâtre de marionnettes pendant la Première Guerre mondiale », Nicolas Bianchi, Fabien Meynier (dir.), Les Fabriques identitaires de la Grande Guerre. Représentations artistiques de soi et de l’autre, 1914-2018, p. 83-95.

 

2. In actors theatre

D’Abzac-Épezy, Claude, Martinant de Préneuf, Jean (ed.), Héros militaire, culture et société (XIXe-XXe siècles), Villeneuve d’Ascq, Institut de recherches historiques du Septentrion, 2012. URL: http://books.openedition.org/irhis/97

Larue, Anné, A la Guerre comme au théâtre, Paris, Editions du Temps, 2000.

Lescot, David, Dramaturgies de la guerre, Belfort, Circé, 2001.

Rhoades, Winifred, La représentation de la Guerre de 1914-1918 et ses conséquences directes par le théâtre français, thèse pour obtenir le diplôme de Maitres-Arts, avril 1931.

Westphal, Bertrand, « La guerre au théâtre : stratégie et dramaturgie », Revista De Literaturas Modernas, n. 34, « Los espacios de la literatura », 2004, p. 9-22.

Zaragoza, Georges. « La guerre au théâtre, une dramaturgie de l'obscène », L'information littéraire, vol. 53, no. 3, 2001, pp. 3-8. URL : https://www.cairn.info/revue-l-information-litteraire-2001-3-page-3.htm

Last updated : 20/01/2023