Watch the conference

Tuesday, 23 May 2023

 

Official opening - Sarah Hatchuel & Nathalie Vienne-Guerrin (Vice Presidents, Université Montpellier 3), Dimitri Jageneau (International UNIMA), Nicolas Saelens (THEMAA, France). ► WATCH

 

Keynote 1 : Paul Fournel (writer, France) : Comment le texte vint à Guignol. ► WATCH

 

Session 1  Chair : Didier Plassard (Université Montpellier 3)
  • Alessandro Napoli (puppeteer, Catania): The evenings of the catanese ‘Opera dei Pupi’. “Canovacci”, “parlate lunghe”, full text copy. ► WATCH

 

Session 2 - Chair : Cristina Grazioli (Università di Padova)
  • Alfonso Cipolla (president, UNIMA Italia) : Les modalités de conception d’un texte populaire pour marionnettes : le Macbeth des Monticelli ► WATCH

  • Francesca Cecconi (Università di Verona): I due sergenti: the fortunes of a play through the scripts of puppeteers ► WATCH

 

An artist’s talk # 1 : Bruno Leone (puppeteer, Casa delle guarattelle, Napoli) ► WATCH

Moderation: Didier Plassard (Université Montpellier 3)

 
An artist’s talk # 2 : Marta Cuscunà (puppeteer, Italia). ► WATCH

Moderation: Francesca di Fazio (Université Montpellier 3)

 

Session 3  Chair : Jean-Claude Yon (École Pratique des Hautes Études, Paris)
  • Anna Leone (Université Montpellier 3) : Quand les écritures pour marionnettes côtoient les écritures pour les acteurs. Le répertoire de la famille Ferraiolo (xixe et xxe siècles) ► WATCH
  • Jo-Ann Cavallo (Columbia University): The Sarina Family and Giusto Lodico’s Storia dei paladini: The Paladins of France among Hand Puppeteers in Northern Italy (1880-1958) ► WATCH
  • Yanna Kor (Université Montpellier 3) : Le texte pour marionnettes comme lieu d’élaboration et d’ébranlement de l’identité régionale : le cas du Nord de la France ► WATCH

 

Session 4 – Chair : Maria João Brilhante (Universidade de Lisboa)
  • Christine Zurbach (Universidade de Èvora) : Les pièces du marionnettiste João Paulo Seara Cardoso ► WATCH
  • Weslley Fontenele (Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Université Montpellier 3) : Dom Roberto dans les Archives nationales de la Torre do Tombo (Lisbonne) : le théâtre de Maitre Gil par Augusto de Santa-Rita ► WATCH

 

An artist’s talk # 3 : Mervyn Millar (puppeteer, Wimbledon College of Arts London / Significant Object). ► WATCH

Moderation: Daniel Yabut (Université Montpellier 3)

 

Wednesday, 24 May 2023

 

Keynote 2 : Didier Plassard (Université Montpellier 3) : L’écriture au croisement des durées, ou la marionnette et l’intertextualité ► WATCH
 
Session 5 – Chair : Florence Vinas-Thérond  (Université Montpellier 3)
  • Lars Rebehn (Staatliche Kunstsammlungen Dresden): Writing puppet plays under the conditions of censorship - using the example of the German Democratic Republic ► WATCH
  • Francesca di Fazio (Université Montpellier 3): Des formes « post-traditionnelles » : une hypothèse sur la production dramatique contemporaine des marionnettistes italiens ► WATCH
  • Carole Guidicelli (Université Montpellier 3) : Sur quelques modalités d’écriture des spectacles de Philippe Genty ► WATCH

 

An artist’s talk # 4 : Frank Soehnle (puppeteer, Figurentheater Tübingen). ► WATCH

Moderation: Carole Guidicelli (Université Montpellier 3)

 
Session 6  Chair : Catarina Firmo (Universidade de Lisboa)
  • Toni Rumbau (puppeteer, Barcelona) : Le double et la marionnette : un moteur dramaturgique ► WATCH
  • Shaday Larios (puppeteer, Agencia El Solar. Object detectives): Object detectives. Dramaturgies of documentary objects ► WATCH
 
An artist’s talk # 5: Tim Spooner (London) ► WATCH

Moderation: Mervyn Millar

 

Session 7  Chair : Didier Plassard  (Université Montpellier 3)
  • Cécile Decaix (Université Montpellier 3): Tracing the steps of Victorian marionette scripts: locating and reconstructing lost puppet texts ► WATCH
  • Sophie Courtade (Université Montpellier 3) : Vigueur et soubresauts de la fable dans le théâtre d'ombres de la compagnie Amoros et Augustin ► WATCH

 

An artist’s talk # 6: Iris Meinhardt & Michael Krauss (Meinhardt und Krauss, Stuttgart). ► WATCH

Moderation: Yucheng Peng (Université Montpellier 3) & Julie Sermon (Université Lyon 2)

 

Session 8  Chair : Julie Sermon (Université Lyon 2)
  • Jaume Lloret i Esquerdo (Universidad de Alicante) : L’écriture pour marionnettes des marionnettistes valenciens contemporains : quatre exemples représentatifs ► WATCH
  • Cécile Bassuel Lobera (CPGE, Lycée Joffre, Montpellier) : L’écriture dramatique de Jaume Policarpo (Bambalina Teatre Practicable) : « imaginer un échafaudage pour soutenir l’œuvre de nos rêves » ► WATCH

 

Michelle Oing (Stanford University), Nicole Sheriko (University of Cambridge): Project presentation Early Modern European Puppetry ► WATCH

 

Thursday, 25 May 2023

 

Keynote 3 : Renaud Herbin (puppeteer, L’Étendue, Strasbourg) ► WATCH
 
Session 9 – Chair : Éric Villagordo (Université Montpellier 3)
  • Catarina Firmo (Universidade de Lisboã): Playlists et plateaux de narration chez A Tarumba ► WATCH
  • Hana Ribi (Zurich): The tradition of socially critical puppet cabaret and anti-war texts in Switzerland - Jakob Flach and Fred Schneckenburger ► WATCH
 
Presentation of the PuppetPlays.eu web-platform & some research outputs ► WATCH

 

Session 10  Chair : Didier Plassard (Université Montpellier 3)
  • Mascha Erbelding (Münchner Stadtmuseum): Hamlet et nous. Hamlet as inspiration for puppet theatres ► WATCH
  • Jean Boutan (Lycée Français de Zurich) : La marionnette entre deux chaises : Tilla Schmidt-Ziegler, outsider et passeur culturel
  • Gerd Taube (Goethe-Universität Frankfurt): On the practice of literary adaptation (children’s book adaptation) in contemporary puppet theatre in Germany in the 21st century ► WATCH

 

Round table :  Writing with light

with: Michèle Augustin (Cie Amoros/Augustin),  Norbert Götz (Theater der Schatten, Bamberg), Jean-Pierre Lescot (Cie Jean-Pierre Lescot, France), Aurélie Morin (Le Théâtre de nuit, France). Moderated by: Sophie Courtade (Université Montpellier 3) & Cristina Grazioli (Università di Padova) ► WATCH

 
Session 11 – Chair : Alix de Morant-Wallon (Université Montpellier 3)
  • Éloi Recoing (Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3) : La poule aux œufs d’or et le diable (Sur le Faust d’Alain Recoing)  ► WATCH
  • Paul Piris (stage director and researcher) : Deux dramaturgies de la co-présence chez la Compagnie Mossoux- Bonté ► WATCH

 

Conclusions (round table)

with Cristina Grazioli (Italy), Alissa Mello (United Kingdom), Toni Rumbau (Spain) ► WATCH

Last updated : 26/06/2023