Literary writing for puppets and marionettes in Western Europe (17th–21st centuries)

Flyers du colloque PuppetPlays avec le logo et un mannequin bleu marine devant une mer et des galets

PuppetPlays international Conference (14, 15, 16 October 2021) about " Literary writing for puppets and marionettes in Western Europe (17th–21st centuries) "

 

Recordings of the first PuppetPlays international conference are currently available on our website. Interventions in French are translated simultaneously into english and also available here.

Session 1 - thursday morning

 

Sarah Hatchuel and Nathalie Vienne-Guerrin : Welcome speech → Link to the video

 

KEYNOTE 1

 

[translated] Didier Plassard (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : La marionnette et l’auteur : pour une lecture des « pièces échappées du feu » → Link to the video


Chair : Corinne Saminadayar-Perrin (Université Paul-Valéry Montpellier 3)

 

[translated] Jöel Huthwohl (Bibliothèque nationale de France) : Lemercier de Neuville, de la bohème littéraire aux pièces pour marionnettes → Link to the video

[translated] Marc Martinez (Université de Rouen) : Satire et théâtralité dans les spectacles de marionnette de Henry Fielding et Samuel Foote → Link to the video

[translated] Carole Guidicelli (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : Le répertoire pour marionettes à gaine de Louis Edmond Duranty, entre virtuosité instrumentale et sophistication dramaturgique → Link to the video

[translated] Marine Wisniewski (Université Lyon 2) : Les marionnettes de Maurice Sand à Nohant : un répertoire sous influences ? → Link to the video

[english] Francesca Cecconi (Università di Verona) : Scherzi Comici by Giovanni Battista Zannoni. Three puppet comedies from the early 19th century → Link to the video

 

Session 2 - thursday afternoon


Chair : Joël Huthwohl (Bibliothèque nationale de France)

 

Cristina Grazioli (Università di Padova) : États de présence : acteurs, marionnettes à fil, marionnettes à gaine sur les scènes de Siepe a nordovest de Massimo Bontempelli → Link to the video

[english] Hana Ribi (Zurich) : Themes and Authors from the 1920s and 1930s at the Marionettentheater (1918–1936) in Zurich → Link to the video

[translated] Catarina Firmo (Universidade de Lisboa) : Métamorphose et utopie. Le corps marionnettique chez Almada Negreiros → Link to the video

[translated] Meeting with Luis Vieira and Rute Ribeiro (A Tarumba company, Lisboa) → Link to the video

[translated] Writer's point of view: Hervé Blutsch, Jean Cagnard, Catherine Zambon, Patrick Boman. Moderators : Carole Guidicelli, Julie Sermon → Link to the video

 

Session 3 - friday morning

 

 KEYNOTE 2

 

[translated] Joseph Danan (Université Paris 3 - Sorbonne Nouvelle) : Comment (et pourquoi) je n’ai pas (encore) écrit pour la marionnette → Link to the video


Chair : Julie Sermon (Université Lyon 2)

 

[english] Mascha Erbelding (Puppentheatersammlung, Münchner Stadtmuseum) : From "Kleines Spiel" (Small play) to big stage : the influence of puppet theater on Tankred Dorst’s plays → Link to the video

[translated] Francesca di Fazio (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : La mémoire de la marionnette : des incursions de personnages traditionnels dans des écritures contemporaines → Link to the video

[translated] Christine Zurbach (Universidade de Évora) : Les pièces pour marionnettes de l’écrivaine et poétesse Regina Guimarães → Link to the video

[translated] Pénélope Dechaufour (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : Kossi Efoui : écrire « dans » le théâtre des marionnettes et avec les marionnettistes, une dramaturgie affranchie → Link to the video

[translated] Adolfo Ayuso Roy (Universidade de Zaragoza) : La marionnettisation chez les dramaturges espagnols du XXe siècle. Le cas de Francisco Nieva (1927-2016) → Link to the video

[translated] Jaume Lloret (Universidad de Alicante) : La création littéraire pour marionnettes des écrivains valenciens contemporains → Link to the video

 

Session 4 - friday afternoon

 

Chair : Florence March (Université Paul-Valéry Montpellier 3)

 

[translated] Paul Robert (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : Présentation de la base de données PuppetPlays / Presentation of the PuppetPlays database → Link to the video

[english] Daniel Yabut (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : ‘j dragon in Fostus’. Puppets in English early modern plays beyond Bartholomew Fair → Link to the video

[english] Carlos Gontijo Rosa (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo) : Qualities of a dramaturgy that dialogues with its audience. António José da Silva and the theatre of his time → Link to the video

[translated] Françoise Rubellin (Université de Nantes) : Pratiques et singularités des trois auteurs majeurs de pièces pour marionnettes à Paris (1700-1750) → Link to the video

 [translated] Hélène Beauchamp (Université Toulouse-Jean Jaurès) : Quand « écrire pour » les marionnettes, c’est « écrire contre ». Réflexions à partir de l’exemple du répertoire révolutionnaire en Espagne dans les années 1930 → Link to the video

[translated] Cécile Bassuel Lobera (Montpellier) : Federico García Lorca et la marionnette. Aux sources d’une nouvelle poétique théâtrale

 

Session 5 - saturday morning

 

Keynote 3

 

[translated] Bérangère Vantusso (Cie Trois-Six-Trente / Studio-Théâtre, Ivry-sur-Seine) : L’Œuf et la Poule - les textes au cœur des créations de la compagnie Trois-6ix-trente → Link to the video

 

Chair : Cristina Grazioli (Università di Padova)

[english] Lars Rebehn (Puppentheatersammlung Dresden) : Poets of the puppet booth. Johann Georg Geisselbrecht and the beginnings of literary puppetry in the German-speaking area → Link to the video

[translated] Sara Maddalena (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : La marionnette, protagoniste des textes d'auteurs dramatiques italiens de la fin du 19e siècle : raisons et spécificités → Link to the video

[translated] Jean Boutan (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : La barbarie et l'enfance : les deux sources de l'écriture pour marionnettes chez Franz von Pocci → Link to the video

[translated] Sandrine Le Pors (Université d’Artois) : La cohabitation des figures animées et inanimées dans les écritures . une réponse du drame contemporain à la vocation muette du langage ? → Link to the video

[translated] Manuela Mohr (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : Poupées, automates, figures de cire : l’écriture pour et par les marionnettes à travers l’œuvre hoffmannienne chez M. Sand, J. Barbier et G. Ribemont-Dessaignes → Link to the video

[translated] Émilie Combes (Université Paris 3 - Sorbonne Nouvelle) : La marionnettisation dramaturgique chez Ghelderode et Valle-Inclán, mode de représentation de l’humain → Link to the video

 

Session 6 - samedi après-midi

 

Présidence : Didier Plassard (Université Paul-Valéry Montpellier 3)

 

[english] Matthew Isaac Cohen (University of Glasgow / University of Connecticut) : The First Toy Theatre Revival. Literary Plays for Paper Figures (1884-1962) → Link to the video

[english] Tina Bicat (St Mary’s University, London) :  On the differing ways scripts are created for puppet performance (practise as research presentation) → Link to the video

[translated] Yanna Kor (Université Paul-Valéry Montpellier 3) : Les revues d’actualité avec marionnettes : une pratique littéraire et théâtrale à part entière ? → Link to the video

[english] Gerd Taube (Goethe Universität – Frankfurt am Main) : Writing puppet plays for ensembles. Puppetry drama in the GDR → Link to the video

[translated] Markus Nölp (ENSICAEN) : Mises en scène d’un imaginaire sous-marin. Du jeu pour marionnettes Mini-drame sous l’eau de Harro Siegel (Dramolett unter Wasser, production télévisée de 1961) à la pièce radiophonique Sous l’eau de Günter Eich (Unter Wasser, 1978) → Link to the video

[english + translated] Le point de vue des critiques / The critics' perspective: Mathieu Dochtermann (France), Mascha Erbelding (Allemagne / Germany), Oliviero Ponte di Pino (Italie / Italy), Toni Rumbau (Espagne / Spain) → Link to the video

Last updated : 08/03/2022